Ran fra Siv Jensen - med støtte fra LO

For andre gang på noen år får jeg en reell lønnsnedgang...

I 2012 gikk profesjonaliseringen av dørvaktbransjen gjennom. Før denne hadde jeg en timelønn som dørvakt på 250,-/timen. For å kunne være dørvakt den gangen måtte jeg ha gått gjennom et ordensvaktkurs. Så kom profesjonaliseringen, og jeg måtte gjennom et vekterkurs som gjorde meg forberedt på en rekke oppgaver jeg ikke skulle gjøre, i tillegg til en repetisjon på de tingene jeg allerede hadde lært, og praktisert en stund. Dette vekterkurset kostet selvsagt penger som ble trukket av lønna.

Tilfeldighetene ville det slik at jeg i 2013 fant meg en annen jobb, og ikke kom tilbake som dørvakt før 2015.

Når jeg i dag jobber som dørvakt har jeg 180,-/timen pluss tillegg, noe som gir meg en timelønn på litt over 200,- på hverdager og 245,- på lørdager. Det vil si at jeg reelt tjener ganske mye mindre i dag enn det jeg gjorde den gangen. For utestedet som har meg som dørvakt, derimot, er det en god del dyrere enn det - for vaktselskapet skal tjene penger, ha til administrasjon osv. Jeg må også påpeke at jeg ikke har et eneste vondt ord å si om selskapet jeg jobber i. Det er et godt selskap med god oppfølging av meg, og jeg har mulighet til å ta ekstravakter dersom jeg vil.

Men jeg har altså gått ned fra en fast lønn på 250,-/t i 2011 til en lønn på 200-245,-/t i 2018. Standardisering og profesjonalisering. Jeg trodde det skulle gi høyere lønn.

Og nå er det tipspengene man skal til livs...

Regjeringen har foreslått - med støtte fra LO og Fellesforbundet om beskatning av tips. Jeg har ikke noe problem med å skatte av tipsen. Men det skal også betales arbeidsgiveravgift, trygdeavgift, pensjon og feriepenger av tipsen.

Og selvsagt har en større hotellkjede allerede vært i kontakt med finansdepartementet for å finne ut hvordan dette skal løses. Finansdepartementet har gitt tillatelse til å trekke 30% av tipsen for å dekke de nevnte avgiftene. Så skal det trekkes skatt av tipsen. Om dette blir standarden for bransjen kommer jeg altså til å sitte igjen med 40-50 kroner av hver hundrelapp som kommer inn i tips. Ok, så får jeg feriepengene og pensjonen tilbake - ca en tier av hundrelappen. Men er det riktig at jeg skal betale arbeidsgiveravgift på en ytelse fra deg som gjest? Eller trygdeavgift?

Tipsen ER feriepengene mine. Tipsen er det som redder meg om jeg har en måned der jeg tar meg fri et par dager for å dra på konsert, eller er sosial uten å stå bak bardisken eller i døra. Jeg får en reell inntektsnedgang for andre gang på noen år. Fordi bransjen skal standardiseres. Fordi staten skal dra inn mest mulig penger på de lavtlønte. Med god hjelp fra Fellesforbundet og LO - som skal være der for arbeidstakernes beste.

Økonomien min tåler ikke mer standardisering. Da har jeg ikke råd til å betale husleie...





Livreddende ekstrainntekt i et lavtlønnsyrke

Kommentarer

Populære innlegg