Flere ting du ALDRI skal gjøre i en bar

I innlegget jeg skrev forrige uke tok jeg for meg noen greie regler som kan være lurt å huske på når du besøker en bar. Jeg fikk raskt tilbakemeldinger på at listen ikke er komplett, så her kommer 5 andre regler som kan være en fordel å huske på:

1: Snus!

Dere som bruker snus - vi har et problem! Og problemet er hva dere gjør med snusen når dere er ferdige med den! For selv om de fleste snusbokser har et lite rom med et eget lokk der dere kan legge de brukte snusposene når dere er ferdige, så finner jeg snus OVER ALT. I glass, på gulvet, på bordet, i stearinlysene. Unnskyld meg, men hva faen er problemet?

Om du bruker det lille rommet i snusboksen, så hjelper det lite om du velger å tømme ut alt på gulvet eller oppi et glass når det er fullt. Bruk søplekassa på do - det er ikke så fryktelig vanskelig, er det vel?

Snus har absolutt ikke noe å gjøre i et ølglass. For det ølglasset må kastes etterpå. Og skulle vi på en travel kveld være så uheldige at en jævel av disse brukte snusposene finner veien inn i de oppvaskmaskinene vi bruker i en bar, så risikerer vi å ødelegge ALLE ølglassene som blir vasket i den maskinen. Er dette så jævlig vanskelig å skjønne?? For uansett hvor kjent dette problemet er, så fortsetter folk å fylle glassene med brune klumper fulle av egenprodusert saliva som de synes det er helt naturlig at vi som jobber i baren skal håndtere. Jeg begynner seriøst å lure på om jeg skal dukke opp på kontoret til deg som gjør dette, og sette meg ned å sikle på pulten din. Ikke sånn blankt sovesikkel. Nei, jeg skal hive innpå skrå, hubba bubba og sjokolade, og så skal jeg sette meg ned og sikle gørr på pulten din. Så kanskje du skjønner tegninga...

Bruk rommet i snusboksen, og hiv faenskapet i søpla når det rommet er fullt!


2: Diskutere om du har fått nok eller ikke.


Skjenkereglene er lagt opp sånn at det er oss bartendere eller dørvakter som bestemmer om du har fått nok å drikke. Ikke du. Det er en grunn til det. Vi er edru, du er ikke. Vår evne til å gjøre en kvalifisert bedømmelse er bedre enn din.

Er vi feilfrie? Nei. Har vi noen gang nektet noen som nok fint kunne fått mer å drikke? Helst sikkert. Vil din argumentasjon om at du ikke er så tror som jeg full du er noen gang hjelpe? Garantert ikke! For det er faktisk slik at vi heller gjør en feil for mye den veien enn den andre veien. Vi mister ikke noe nattesøvn pga det...

Vi bestemmer om du får drikke mer på jobben vår. Det må du leve med. Punktum!


3: Bestille flere ting på en bestilling, for så å skulle dele opp betalingen når kortterminalen kommer.


Når jeg ser på deg, og tar i mot din bestilling, så er det DIN bestilling jeg tar i mot. Ikke kompisen din som kom i køen ett minutt etter deg, ikke kompisen din som er på dass, og ikke venninna di er opptatt med å ta selfies #barfly #drekkamer #fylla til instagram. Bestiller du fire øl, betal for fire øl! Skal resten av gjengen bestille, så venter de på sin tur. For vi har ikke ubegrenset med betalingsterminaler, og hver gang noe sånt skjer, så skaper det køer.

Og mens vi er inne på det:

4: Somle med betalingen!


Vær klar til å betale! Jeg tok opp irritasjonsmomentet med å starte å overføre penger når du skal betale sist. Men om du står i en heavy diskusjon med kompisen din, sminker deg, må lete etter verdens minste lommebok i en gigantisk veske full av nesessiteter, står med ryggen til baren for å ta en selfie #lørdagskveld #surbartender, eller på andre måter ikke gidder å følge med på at du faktisk må betale for det du har kjøpt, er ikke noe mindre irriterende. Igjen blir køen lengre fordi du ikke synes det er så viktig å betale. Og når køen blir lengre må vi håndtere sure gjester som har måttet vente lenger fordi du somler.


5: Bestille etter stengetid, og så diskutere på at du ikke får servering.


Det er greit at du kommer bort i baren og ikke har fått med deg at baren er stengt for kvelden. Men når du får beskjed om at det er stengt, og så begynner å mase?

- Please. Jeg lover at jeg skal drikke den fort.
Hva venter du at jeg skal svare?
- Åh, sånn og forstå? Jammen da er det greit. Jeg risikerer jobben min og skjenkebevillingen til stedet, men du har jo så lyst på bare en øl til. Og du lover jo å drikke den fort...

Tru'kke det, nei...

Det er stengt! Godta det!

Dette er Ylva, min vakre kollega på Aye Aye Club/Tortuga i Storgata, Oslo.
Holder du deg til reglene i dette og forrige innlegg om baretikette, så er sjansen stor for at
hun smiler og er hyggelig mot deg. Og det er hun vanligvis.
(Foto: Henrik Manfredo)


Vil du ha flere tips til en god baropplevelse? Klikk her og les det forrige innlegget.

Vil du lese et øyeblikksbilde av en dørvakts hverdag? Klikk her!





Kommentarer

Populære innlegg