Velkommen tilbake, Gåte!

Dette hadde jeg gledet meg til!



For jeg var på alle Rockefeller-konsertene til Gåte i forrige runde på starten av 2000-tallet, og jeg visste at de kom til å levere varene. Bare ikke i hvilken grad.

For dere som leser dette, og forventer en oppramsing av låter, så kan dere glemme det. Det er ikke slik jeg ser på konserter. Jeg opplever, og gidder ikke å huske rekkefølgen låtene kom i.

Og oppleve - det var noe jeg fikk gjøre til gangs på Rockefeller i går. Med et skadet kne hadde jeg reserverte sitteplasser foran på galleriet, og perfekt overblikk over en scene som ga assosiasjoner til en lysning i skogen med noen lange fakler stående opp fra bakken. Et seremonisted. Scenedekorasjonene er gjennomtenkt og passende, og kommer til sin fulle rett når lyssettingen setter stemningene gjennom konserten.

Det er vanskelig å ta gode bilder med mobilkamera
på konsert, men noe måtte jeg ha her...

Det første jeg legger merke til, gjennom de første låtene i denne konserten, er hvor mye bedre Gunnhild Sundli leverer i forhold til konsertene før. Gunnhild var så vidt ute av tenårene da Gåte ga seg sist, og det høres. Gunnhild har alltid vært en av Norges råeste vokalister, men der hun tidligere gjorde småfeil live er hun i dag sikkerheten selv. Hun har gått fra å være den unge villstyringen som løper gjennom skogen til å bli Moder Natur. Hun har alltid vært teatralsk på scenen, men gjennomfører dette med en mye større myndighet i dag. Og når lyssettingen er med på å understreke hvilken urkraft hun er blir det vakkert. Ekstremt vakkert! De ekstra årene har gjort Gunnhild godt. Og selv om hun noen ganger fremstår som hulder, så får jeg oftere gjennom konserten mer assosiasjoner til skogsdronning og nevnte Moder Natur.

En annen som har hatt en utvikling på scenen er broren Sveinung Sundli. Før var Gåte et band med tre store personligheter som frontfigurer, og som nesten kjempet om å være i front. Sveinung har naturlig nok også blitt eldre, og er litt mer tilbaketrukket og roligere enn tidligere. Dette viser seg også i trygghet på scenen og mye mer presist spill enn tidligere.

Men Magnus Børmark ser ikke ut til å eldes i det hele tatt! For selv om dagens utgave av Gåte har en ubestridt frontfigur i Gunnhild, så dras øynene like ofte mot Magnus sine krumspring på scenen. Han er den ubestridte gitarhelten, og han er en egen naturkraft i Gåtes univers. Han hopper, kryper og åler seg frem på scenegulvet og jeg får - som alltid før - inntrykk av at han ikke spiller musikken. Han føler den frem gjennom strenger og effekter. Og - som alltid: På Margit Hjukse tar han ut det han ikke har fått tatt ut tidligere i konserten. Og denne gangen bruker han en spotlight som slide!! Altså - hvem har gjort DET før ham. Fantastisk! Spotlighten brukes riktignok til mer enn det, men hele denne seansen kan ikke beskrives. Den må oppleves!

Og for meg - som gammel rocker med base i Deep Purple, Led Zeppelin og de andre storhetene fra 70-tallet - nyter det. Det er rett og slett deilig å se at det fremdeles er noen som tør å fremstå som en del av hardrockens urkraft, for i Magnus sitt soloparti på Margit Hjukse får jeg assosiasjoner til både Deep Purples støyparti på Space Truckin' fra Made in Japan-skiva, og Jimmy Pages lek med gitarstøy fra Led Zeppelins liveopptredener. Og når det kommer fra meg, så er det ment som heder i aller høyeste grad!

Dynamikken mellom disse tre har alltid vært en av Gåtes store styrker, og er det fremdeles. Bassist og trommis har aldri gjort enormt mye ut av seg, men har alltid levert varene med stor sikkerhet. Det gjør de også i dagens utgave av bandet. De nye medlemmene, Jon Even Schärer på trommer og Mats Paulsen på bass sikrer at konserten blir bra gjennom et supertight bånnkomp.

Gåte anno 2018 er bedre enn noensinne! Og når det er så åpenbart at de koser seg på scenen, så blir også konsertene bra.

Kjære Gåte! Jeg er glad dere er tilbake. Dere trengs i norsk musikk - i alle fall i dag der mesteparten av det som har gjennomslag i mediene er sutrete, kjedelig og introvert eller superenkel partymusikk uten hverken sjel eller intelligens. Urkraften er tilbake! Jeg visste ikke hvor mye jeg hadde savnet den før i går...

Gåte på Facebook
Støtt opp om musikk, kjøp musikken! For eksempel her...
Jeg får ikke en krone for denne annonseringen her, bare så det er sagt...

Kommentarer

Populære innlegg