Om å finne lykken på jobb



For 8 år siden i dag gikk butikken jeg jobbet i konkurs. De fleste jeg hadde jobbet med tidligere tippet at jeg ikke kom til å være uten jobb særlig lenge, men det skulle ta over et år før jeg hadde jobb igjen. Etter nærmere 10 år som butikkselger i hjemmeelektronikkbransjen var jeg lei, og utelivsbransjen som jeg kom fra ti år tidligere skulle jeg i alle fall ikke tilbake til.

Men så gikk det altså litt over et år før det dukket opp noe. Jeg ble sendt på jobbkurs av NAV, der jeg lærte å skrive CV - som jeg måtte rette på hele tiden, for de tre kursholderne hadde helt forskjellige ideer om hvordan en CV skulle skrives. Vi lærte metoder fra boka The Secret, som skulle sørge for at vi fikk jobb. Jepp. The Secret! Jeg fikk ikke mye ut av det kurset, for å si det sånn...

Så - etter over et år - fikk jeg en telefon fra en gammel bekjent som var klar over at jeg ikke hadde lyst å jobbe i utelivsbransjen igjen, men han hadde et oppdrag, og han fant ikke noen som passet til å ta det, andre enn meg. Og jeg var i en situasjon der jeg ikke kunne si nei til en jobb. Metalkaraoke på De Ville's.

Nå ble selve karaokegreia en kortvarig opplevelse, men jeg var raskt på plass både som bartender, dørvakt og DJ der. Og jeg følte meg hjemme med den familien vi var, vi som jobbet der - og gjestene. Mye mer hjemme enn jeg hadde trodd før jeg startet. De Ville's forsvant, og jeg ble barsjef og bookingansvarlig på Skuret. Jeg hadde et par gode år der før det ble for dyrt å holde det gående, og jeg havnet på Cacadou som bartender og dørvakt først på Fiasco, deretter på Aye Aye Club, hvor jeg nå har vært i over 1 1/2 år.

Og jeg angrer ikke et sekund!

De Ville's og Skuret ga meg masse bekjentskaper i musikkmiljøet og hard rock- /metalmiljøet i Oslo. På Cacadou får jeg være den bartenderen jeg trives med å være - stedet er røft nok til at jeg kan slenge litt spydigheter til de herlige stamgjestene, og stille nok i ukedagene til at jeg kan være den tradisjonelle barkeeperen. Og vaktjobben på Aye Aye Club... Jeg har verdens beste team bak baren og verdens snilleste gjester!

Og i løpet av disse årene har jeg blitt kjent med så mange fantastiske mennesker! Mennesker som inspirerer meg, som løfter meg, mennesker jeg får kjærlighet av, og som jeg kan gi kjærlighet til. Mennesker som gir meg lykke, interessante samtaler, latter. Mennesker jeg kan fortelle mine problemer til, og som kan fortelle sine problemer til meg. Folk som passer på meg, og holder meg lykkelig!

Jeg har funnet ut hva jeg skal bli når jeg blir stor. Jeg skal bli bartender og dørvakt! For den jobben elsker jeg! Jeg ble bare lurt av tankegangen som fortalte meg at jeg måtte ha en "ordentlig jobb"...

Vi sees snart igjen! På Cacadou, eller på Aye Aye Club!




Kommentarer

Legg inn en kommentar

Innlegg administreres pga økning av spam.

Populære innlegg