Berlinmuren


Den 5. februar var det 10316 dager siden Berlinmurens fall. Akkurat like mange dager som den sto. Jeg vokste opp med Berlinmuren og jernteppet.

Bildet er fra et av dagens minnemerker av muren.
Foto: Henrik Manfredo

Men jeg husker veldig godt da den falt i 1989. Vi vokste opp med at russerne og resten av landene bak jernteppet var onde mennesker, og et ekstremt fiendebilde. Trusselen om atomkrig var der hele tiden. Så kom oppmykningen da Gorbatsjov kom med sin Glasnost og Perestrojka, og da muren falt - som det klareste symbolet på jernteppet, gråt jeg av glede. Det var over. Den kalde krigen var slutt. Fienden var borte. Den dag i dag kommer det tårer når jeg ser bilder fra Berlin 9. november 1989.

Jeg la meg den kvelden med et håp om en fremtid uten krig.


Lite visste jeg den gang at vi skulle finne andre fiender, slik at vi kunne ta vare på den lønnsomme krigsindustrien...

Kommentarer

Populære innlegg