Nok er nok!

Kjære kolleger i barbransjen. Bartendere. Vakter. Servitører. Nyttår er her, og jeg ønsker å be om at vi alle tar i et tak i 2018 og fremtiden:



Vi som jobber i bar - spesielt de rolige dagene - kjenner lusa på gangen. Vi ser de som gjør oss mistenksomme, vi merker når det er noe som ikke stemmer. Men alt for ofte lar vi det passere...

Like før jul var jeg borti en situasjon som kunne endt ille: Ei dame fra England i midten av 20-årene satt i baren. Hun snakket med meg og en del andre som også satt ved baren, og stemningen var god. En person kommer inn, bestiller en øl og setter seg ned. Jeg syntes det var noe merkelig med ham umiddelbart. Tiden går, og han konsumerer et par øl til. Noen av de som sitter ved baren tar turen hjemover. Jeg fortsetter å ha en god konversasjon med den engelske kvinnen som har avslørt at hun selv jobber i bransjen. Den merkelige mannen deltar i konversasjonen, men på siden av det vi andre snakker om. Han bestiller to Ratzeputz, den ene til kvinnen som sitter der, den andre til seg selv. Jeg spør om det er greit for henne. Hun takker, og drikker den.

Vi vet hvilken virkning Ratzeputz har når man allerede har begynt å bli full, og hun bestemmer seg for å gå hjem til hotellet ikke så lenge etterpå. Det er da jeg tar valget som jeg er glad for at jeg tok: Jeg møter henne rett før utgangen, og sier at dersom denne mannen følger etter henne, så skal hun komme rett tilbake, så skal jeg sørge for at hun kommer seg trygt tilbake til hotellet.

Han følger etter. Hun kommer tilbake. Heldigvis!

Jeg konfronterer ham, og sender ham en annen vei. Han går en annen vei, later som han svinger vekk fra veien mot hotellet, men snur, og går inn i en stille gate på vei til hotellet hennes. Jeg ber henne komme inn på puben igjen, og har i løpet av 3 minutter alliert meg med stamgjester jeg kjenner og stoler på, og hun får følge til hun er trygt tilbake til hotellet.

Og det er her jeg oppfordrer alle i bransjen til å være med på et løft!

Mange av oss gjør det allerede. Vi tar vare på gjestene våre - også de vi ikke kjenner fra før. Men alt for mange av oss er ikke våkne nok. Eller vi tenker oss ikke om - og ja, jeg har selv vært der at jeg har tenkt senere at jeg burde reagert. Derfor ber jeg alle om at vi går inn i 2018 og fremover med følgende løfter vi gir til oss selv og våre gjester:
  • Vær oppmerksomme på de som oppfører seg mistenkelig. Vi er edru, og skal ha dømmekraften i orden.
  • Beskytt gjester mot de samme menneskene. Et seksuelt overgrep som vi kunne forhindret er ett for mye.
  • Vær profesjonelle! Vi kan aldri bruke jobben vår som sjekkearena. Igjen: Vi er edru, gjestene har drukket og svekket dømmekraften. Bruker vi jobben som sjekkearena, så havner vi fort på #metoo-lista.
  • Ser vi uønsket tafsing - bli kvitt tafseren. Er du usikker på om det er uønsket? Sjekk med den som blir tafset på.
  • Ser eller hører du annen seksuell trakassering? Reager!
Og folkens: Til de siste punktene trenger vi hjelp av dere gjester. For det er vanskelig for oss å oppdage de som tafser. Vi har blikket rettet mot ansikter, ikke mot pupper, rompe og skritt. Opplever du at noen tar på deg uønsket, så gjøres det garantert mot andre. Si fra til vakta eller bartenderen, så holder vi øye med personen. Da tar det ikke mange minuttene før personen er kastet ut.

Jeg håper alle mine kolleger - bartendere, vakter og serveringspersonell vil være med og ta et krafttak. Nok er nok!

Er du med? Del med hashtagene #TryggBar, #IkkeFlereOffer



Kommentarer

Populære innlegg