Wannabees på festival



Hei du!


Ja, du ja! Du som går i en t-skjorte der det står Exodus - Bonded by Blood, men som neppe har hørt på bandet engang... Jeg møtte deg, og jeg så bløffen din med en gang. Du hverken ser ut som en som har hørt om bandet eller oppfører deg som en. Jeg hadde så jævlig lyst til å spørre deg hvilken låt du liker best på albumet bare for å høre svaret ditt. Men det fikk jeg ikke tid til.

Du har sikkert hørt på trendekspertene og motefolket som sier at det riktige å ha på seg denne festivalsommeren er t-skjorter med bandmotiv. Så du fant en som så tøff ut. Med en tøff logo. Som du kan ha på deg når du viser deg frem på hipsterøyafestivalen.

Men du avslørte deg da du så t-skjorta jeg hadde på meg. Jeg gikk i Alice Cooper sin turneskjorte fra Raise the Dead-turneen i 2014, og du sa: "Kul t-skjorte. Er den vintage?". Jeg svarte at jeg kjøpte den på konsert med Alice Cooper for et par år siden. Reaksjonen din og svaret ditt avslørte deg, for du slo opp øynene, så på meg og sa "Er det sant?" - med stor forundring i blikket.

Jeg hadde det dessverre alt for travelt til å fortsette samtalen, men jeg hadde så jævlig lyst til å si at - ja! Det er det vi som er virkelig interessert i å dra på konserter med band gjør. Vi kjøper t-skjorter og annen merch for å støtte artistene og ha en souvenir selv. Vi kjøper t-skjorter for å promotere bandet. Vi ønsker å vise at denne musikken betyr noe for oss. Ikke for at de såkalte moteekspertene forteller oss at dette er trendy akkurat nå. T-skjortene starter samtaler om bandet eller musikeren. Samtaler med likesinnede...

T-skjorta du kjøpte er ikke offisiell merch. Du kjøpte den fordi det er "trendy" med metalmotiver på t-skjorter, og du kommer til å droppe den så fort trenden forsvinner - når Iron Maiden og Ramones ikke lenger er å finne som motiv på H&M.

Jeg kan knapt vente på at den dagen kommer...

Mia liker musikk.
Mia kjøper merch av bandene hun liker, som her - det svenske bandet Panzer Princess.
Mia kjøper ikke merch av band hun ikke liker.
Vær som Mia!
(Foto: Mia Sandbekk)






Kommentarer

Populære innlegg