Kvinner er kvinner verst!



Jeg har vært noen dager på ferie, og reisefølget mitt har vært en vakker, slank kvinne. Hun liker å gå i ganske ettersittende klær, og det faller tydeligvis ikke i god jord hos enkelte...


Foto: Henrik Manfredo, Modell: Mari Ibsen
For jeg har gått sammen med henne i flere timer hver dag mens vi har sett på turistattraksjonene i Praha sammen med tusenvis av andre turister fra alle land, og jeg har lagt merke til blikkene. Menn har snudd seg etter henne. De har ikke sagt noe, men det har vært åpenbart at de har nytt synet av henne. En del av oss er liksom ikke så flinke til å skjule det når vi ser en vakker kvinne. Men det er ikke dem denne bloggposten skal handle om. Det er kvinnene.

For det er også mange kvinner som har sett på henne. Målt henne opp og ned, og sett på henne med hatefulle blikk. Både kvinner som går kledd ikke så ulikt henne, i ettersittende klær eller korte kjoler, og andre. Unge og eldre.

For tydeligvis er det slik at en del kvinner blir sinte eller får noe mot andre kvinner som ser bra ut. Jeg så en jentegjeng på 3 som satt og fniste, hvisket og pekte på henne, åpenbart nedsettende. Jeg har sett hatefulle blikk når vi har gått gjennom folkerike gater. Jeg har sett kvinner diskutere henne mens de rister på hodet. Og jeg undres. For blir dere virkelig så hatefulle når dere ser en annen kvinne som ser bra ut - og kanskje bedre ut enn dere selv, om man skal regne etter vestlige mål for skjønnhet? Er det misunnelse? Er det "konkurranse"? Må dere være penere enn andre? Er det en forutinntatt holdning om at denne dama må være en trofékone eller prostituert fordi hun går sammen med en mann som utseendemessig er under hennes standard? Inntar dere en forutinntatt holdning fordi hun er blond, slank, fyldige (naturlige) lepper og har en bra kropp?

Er dere så grunne? Har dere så lavt selvbilde at dere er nødt til å se stygt på andre?


For jeg finner det noe merkelig at det skal rettes så mye hat mot en person du ikke kjenner eller vet noe om...

Kommentarer

  1. Folk er seg sjøl lik dessverre gode mann. Jeg tenker ofte det er følget til en person de fniser av. De fniser ei alene, men for å markere seg i den flokken de er i .....
    Hvor er grunnen til å baksnakke/fnise av noe som ser anderledes ut enn en selv?
    Aldri hatt forståelse av mobbing...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Innlegg administreres pga økning av spam.

Populære innlegg