Svenske tilstander!



Jeg har nettopp vært i Malmö, byen som nærmest er opphavet til ordene som slenges rundt på nettsider som formidler "sannheten som de vanlige, venstrevridde mediene ikke tør å skrive om". I løpet av turen var jeg innom to av de såkalte "no-go sonene" - parallellsamfunn preget av indre justis og kontroll, og høy gjengkriminalitet. I følge enkelte er dette også muslimdominerte områder der sharialovene er de gjeldende lovene.

Så hva så jeg av "svenske tilstander" i løpet av min lille tur til Malmö?


Södra Sofielund var ikke så langt unna vandrerhjemmet jeg bodde på, ca 5 minutter gange, så å ta turen bort dit var enkelt. Det jeg så var stille gater, biler som sto parkert som i en hvilken som helst annen gate, og ikke på ett eneste tidspunkt følte jeg at jeg som hviting var truet eller uglesett på noe vis.

Oxie, en forstad til Malmö, var vi og besøkte fordi sønnen min hadde lyst til å teste ut skateparken der. Skateparken var liten, nærmest en lekeplass. Der så vi barnefamilier som koste seg og en forstadsidyll som nærmest tatt ut av den sosialdemokratiske drømmen. Jeg snakket med noen (svenske) foreldre som ikke hadde noe negativt å si, men som snakket varmt om skateparken og muligheten den ga for deres barn til å lære seg det grunnleggende før de prøvde seg på tøffere saker.

Nei, jeg var ikke innom Rosengård. Men jeg hadde en lang prat med en gammel venn (nordmann, type etnisk) som har bodd i Malmö de siste fem årene, og som går gjennom Rosengård rett som det er. Han kunne fortelle at det der, som i resten av byen, er ganske stille. Også når han går der på kveldstid.

Jeg snakket med kompisen min om de såkalte svenske tilstandene og utfordringer i samfunnet, og han bekreftet det jeg også har ment er den faktiske sannheten:
- Ja, det finnes problemer og utfordringer knyttet til bydelene, men disse er ikke i nærheten av det Hege Storhaug og HRS, og andre på ytre høyre påstår når de snakker om svenske tilstander, og det er like feil å lukke øynene for at disse problemene eksisterer som å påstå at det er lovløse tilstander og shariastyrte parallellsamfunn. Jeg mener at en tilnærming til problemene basert på fakta vil føre til adskillig bedre resultater enn den fryktstyrte svartmalingen du finner lengst ute på høyresiden av politikken, og som flittig blir brukt av FrP i debattene. Og den totale bortforklaringen og avvisningen av problemene som vi finner på motsatt side.

Så hva synes jeg om Malmö? Alt i alt syntes jeg byen var litt kjedelig med sine store, brede gater og småbystemning. Jeg er glad i litt mer kaotiske gatebilder og trange gater som i Oslo eller - aller helst - Praha.

Det nærmeste vi kom svenske tilstander i Malmö. Brannalarmen gikk på vandrerhjemmet fordi noen stekte pannekaker litt for godt, og en svensk junkie ble stoppet med en knallert litt lenger bort i gata.
(Foto: Henrik Manfredo)


Kommentarer

Populære innlegg