Skudd på Blå



Skudd er avfyrt mot dørvakter og ansatte på Blå. og kommentarfeltene fylles raskt opp av "Send pakket tilbake", "Der slår "berikelsen" til igjen", "Oslo har snart svenske tilstander" osv. De fleste av disse blir i løpet av morgenen tause når det viser seg at det er snakk om en etnisk norsk mann som slenger fra seg skjellsord som pakkis og rasist, og som tidligere er dømt for knivstikking utenfor Blitz fulgt av ordene "sieg heil".

Da jeg hørte at det var vakter som var skutt hadde jeg det i bakhodet at det muligens var en nordmann som hadde stått for skuddene - basert på mine mange års erfaring fra bransjen - og jeg hadde rett.

Jeg var ikke der - jeg er heldig nok til å jobbe fast på et sted som frekventeres av voksne rockere og metalheads. Dette er gjester som ikke har for vane å lage bråk. Jeg kan heller ikke uttale meg om gjerningsmannen var hip-hoper, men jeg tviler...

Vi er mange som jobber i utelivet. Noen holder ut i noen måneder, andre velger det som sin livsstil og sitt liv til tross for dårlig lønn og et lovverk som gjør at man plutselig kan miste inntekten sin for en periode. Vi som jobber der nekter deg ikke mer å drikke fordi vi er kjipe. Vi gjør det fordi loven krever at vi gjør det. Og til deg som er så uheldig at du snøvler og ser dritings ut etter 3 øl, for så å holde deg på det nivået de neste 10. Ja, vi vet at skjenkereglene slik de tolkes i Oslo faller ekstremt urettferdig ut for deg - spesielt når det ikke synes på kompisen din at han har drukket 8 øl og jäger, og han fortsatt får servering. Men vi er nødt til å beholde jobben vår. Vi kan ikke risikere at skjenkekontrollen finner noe å ta oss på, for da er tapt inntekt det neste. Det er sånn politikerne har bestemt at bransjen skal fungere. Det beste du kan gjøre er å gå, få deg noe å spise og forsøke videre et annet sted. Enhver kveld hvor jeg slipper å måtte gripe inn fysisk fordi du har bestemt deg for å sloss fordi noen så på dama di eller fordi du sitter og snakker med en du er uenig med politisk er en god kveld når jeg jobber som vakt. Der jeg jobber har jeg heldigvis flest av de gode kveldene.

Vi bartendere og dørvakter ønsker først og fremst en trygg arbeidsdag, for deretter å kunne gå hjem slitne og fornøyde fordi stemningen har vært bra, folk har vært hyggelige og tipsen har vært bra (vel - tipsen er stort sett for bartenderne, ikke dørvaktene). Vi ønsker å kunne bidra til et trygt uteliv der også du slipper å bli så full at du sovner på en benk på vei hjem midtvinters og fryser hjel. Derfor skal vi stoppe deg lenge før du kommer til det stadiet. Selv om feststemningen er på topp.

Og dessuten: Er du stein eller høy på noe, så er vi pliktige til å nekte deg servering.

Nattens helter: Bartendere, dørvakter, ryddepersonale, kelnere, kokker... Jeg er stolt av å være en av dere. Vi vet alle hva som får oss til å tikke. Ikke la en rasistisk jævel på Blå ødelegge. For vi lar ikke idioten som plystrer på oss i baren ødelegge. Vi lar ikke den som skal diskutere på om de har fått nok eller ikke ødelegge. Vi lar aldri tullingene ødelegge - for vi vet at de utgjør et ekstremt mindretall. Og så fortsetter vi, med et smil, til neste tålmodige gjest som har måttet vente. For dette kan vi!

Foto: Roy Steffen

Kommentarer

Populære innlegg