Konsertanbefaling: Sinsenfist!

Første gang jeg var borti Sinsenfist var som booking- og baransvarlig på Skuret i Oslo. Da fikk jeg en mail fra noen som beskrev musikken sin som akustisk hip hop. Jeg hadde allerede en ganske full kalender, og kun noen søndager og mandager ledig. Ingen vil spille søndager og mandager, så jeg regnet ikke med å høre noe mer fra dem. Men denne gjengen var ikke redd for å spille på en søndag, så de booket seg inn.

Akustisk hip hop, tenkte jeg. Det kan enten bli veldig bra eller veldig dårlig. Det viste seg at det denne gjengen leverte var bra - veldig bra! Og de trakk publikum som ikke var redd for å handle i baren selv om det var en søndag. Så før de forlot Skuret den kvelden hadde jeg booket dem til en ny dato, denne gangen på en lørdag. En lørdag som også ble en suksess.

Foto: Marthe Hårstad
Skamløst stjålet fra Sinsenfist sine facebooksider

La oss spole fremover til en tid etter at Skuret ble stengt: Fredag 2/12-16 hadde de booket seg inn på John Dee, og jeg tok turen inn i et godt over halvfullt lokale for å få med meg denne gjengen en gang til. Der vanlige hip hop-artister gjerne er en eller to personer som rapper pluss en DJ, dukker Sinsenfist opp med 6 mann pluss kordamer - og ingen DJ. Trommer, bass, gitar, keys, og hele gjengen rapper og synger. For meg som står med fundamentet plantet i rock, gammal soul og funk, er dette deilig å se. Og når gjengen leverer så musikalsk sikkert som de gjør, så blir det en fest.

For hva er Sinsenfist? Sinsenfist er Oslo! Sinsenfist er den typiske Osloborgeren. Han som er fra en annen av landet, men som har funnet hjemmet sitt i Oslo. Sinsenfist er geeken, gangstaen, filosofistudenten, A4-fyren, hipsteren. Han som går gatelangs, han som sitter på pub med kompiser, den ensomme, den sosiale, utskuddet, den velfungerende.

"Ej e heime no, Oslo, ej e heime no" synger de i låta "Heime no", en kjærlighetserklæring til byen som fanger oss som tør å la oss fange.

Men Sinsenfist er mye mer. Aller først er det seks dyktige musikere som totalt mangler den pretensiøsiteten vi ser hos mange hip hop-ere. De mangler alt av den selvhøytideligheten når de står på scenen og leverer et show som fanger samtlige i salen. Dynamikken er upåklagelig, det samme er samspillet med publikum der flesteparten nok har sett dem live før. Musikaliteten, samstemtheten og harmoniene - alt stemmer, og fungerer perfekt! De spesialskrevne bitene til julekonserten jeg var på - for de dro inn masse julesanger i løpet av den konserten før de brøt ut i deres egne låter - er herlige, og låtene er levert med så mye humor og glimt i øyet som det er mulig å få til. For du kommer til å le mer enn en gang på konsert med denne gjengen. Det garanterer jeg!

Forlot förlåt
Hvorfor lot du meg stikke deg
Forlot förlåt
Hvorfor lot jeg deg stikke
Forlot förlåt
Jeg bryr meg ikke lenger, men
Forlot förlåt
Jeg er ikke god til å juge heller

Neste gang Sinsenfist skal ha konsert er ikke lenge til. Denne gangen er jeg forhindret fra å ta turen - jeg står på et jorde i Sverige for å få med meg en rekke andre band på Sweden Rock Festival - men jeg anbefaler alle som har lyst på en underholdende, musikalsk briljant aha-opplevelse å ta turen til Parkteateret den 9. juni. Billetter kan kjøpes her.



Video og flere linker her:

Sinsenfist på Facebook
Sinsenfist på Spotify


PS! Dette er ikke en annonse. Jeg tjener ingenting av hverken band eller noen andre for å skrive pent om Sinsenfist, dette gjør jeg av helt eget initiativ rett og slett fordi jeg synes de er et kult band og bra folk!

Og når du likevel skal ut på byen før, under og etter konsert - ikke glem å få med deg   dette innlegget   og   dette innlegget   om hva man ikke skal gjøre når man er ute på byen!


Kommentarer

Populære innlegg