Ting du ALDRI skal gjøre i en bar

Å være bartender er et morsomt og interessant yrke, og de av oss som er i denne bransjen i årevis er der fordi vi trives. De aller, aller fleste gjester er greie og hyggelige. Vi opplever noe nytt hver dag, vi møter nye mennesker hver dag, og dagene er aldri like. Det er en grunn til at vi holder oss i bransjen selv om ikke lønna er all verden.

Men ettersom vi håndterer mange mennesker i løpet av en dag, så møter vi også på enkelte irritasjonsmomenter daglig. Noen av dem er gjentagende - og noen går oss på nervene. Her har du en kort guide til hva du ikke skal gjøre:

1: Knipse eller plystre på bartenderen

Jeg er ikke bikkja di! Når jeg står med en lang kø i baren som ser mer ut som en gjeng som har samlet seg enn en kø, så har jeg noenlunde oversikt, og jeg har plassert deg i køen allerede. I tillegg er jeg konsentrert om de tre bestillingene jeg effektuerer, at jeg tar rett betalt av rett person, at drinkene blir riktig, og jeg plasserer nye folk i menneskemengden på rett plass i køen. Knipser eller plystrer du på meg for å få min oppmerksomhet, så får du den. Og jeg plasserer deg bakerst i køen jeg har laget i hodet mitt. Vent, og du vil få servering!

2: Dele opp bestillingen

- Jeg skal ha to Gin&Tonic
- Her, det blir 214,-
- Og en øl
- Værsågod. Da blir det 295,-
- Og så skal jeg ha to Jägermeister.
- Værsågod. Da er vi oppe i 451,-
- Og så må jeg ha en Bulmers.
- Glass og is?
- Ja.
- 557,- bli det da.
- Vent litt.
Gjesten snur seg og roper på kompisen:
- Hva var det du skulle ha?
- IPA
Han snur seg tilbake.
- Og en IPA
- Brooklyn, Nøgne Ø eller Aass på tapp?
Han snur seg og gjentar spørsmålet til kompisen. Og snur seg tilbake:
- Den på tapp.
- Da blir det 663,-

På denne bestillingen har du klart å bruke 3-4 minutter. Køen bak deg har vokst. Gjestene bak deg er irriterte, og jeg er irritert fordi jeg vet at jeg kommer til å møte irriterte gjester som klager over å ha måttet vente lenge. Å være bartender er jobben vår. Å ta en bestilling til et helt bord er ikke ukjent for oss, og vi har hjernekapasitet til å huske den. Det er mye mer effektivt å bestille på denne måten:

- Hei. En øl, en Bulmers, 2 Gin&Tonic, 2 Jägermeister og en IPA
- IPA... Vil du ha Brooklyn, Nøgne Ø eller Aass på tapp?
Du snur deg og gjentar spørsmålet til kompisen din.
- Den på tapp
- Is og glass til Bulmersen?
- Ja takk.
- 663,- kroner blir det da.

For mens du spør kompisen om hvilken IPA, og mens vi kommuniserer med hverandre, så effektuerer jeg resten av bestillingen, og den er klar 2-3 minutter raskere enn den første versjonen av bestillingen. Gjestene bak deg i køen slipper å bli irritert. Jeg slipper å bli irritert. Og du slipper å bli pushet bakover i køen neste gang du skal bestille noe.

Og du: Om du bestiller på måten som beskrevet først her, for så å ta opp telefonen din for å overføre penger til kortkontoen din, da kan jeg love deg at du er merket - og dermed havner bakerst i køen - for resten av kvelden! For:

3: Begynne å overføre penger når du skal betale

Dette er en ganske ny sak som også skaper lengre køer til baren enn nødvendig. At du kommer på at du ikke har penger på kortkontoen din akkurat i det du skal betale, og så skal stå og taste på telefonen din i to minutter mens køen bak deg vokser er om mulig enda mer irriterende enn at du deler opp bestillingen din i 5 ledd. Ha spenna dine klare! Enten de er på kort eller i cash. Å overføre penger når du skal betale er omtrent det samme som å dra frem et par never med kronestykker og begynne å telle dem for å betale.

4: Be om å få drinken "ekstra sterk", eller be om "en dobbel"

Vi har en alkohollov her i landet som vi er nødt til å følge. Alkoholloven forteller hvilke mengder som er lov til å servere pr gjest i en bestilling. Derfor kan jeg ikke gi deg en dobbel, eller ha 6 cl rom i rom&colaen din. Det går ut over jobben min.

Samtidig driver vi faktisk butikk, og eieren av stedet blir garantert ikke glad om vi gir bort varene bak baren. Det er jeg som er nødt til å forklare svinnet som har skjedd på mitt skift. Og dersom jeg stadig vekk har "uforklarlig" svinn, så har jeg ikke noen jobb.

Så nei, jeg er ikke villig til å risikere jobben min for å være kul mot deg. Du er neppe villig til å risikere jobben din for å være kul mot meg heller...

5: Bevege deg innenfor barområdet med noen som helst del av kroppen:

Der bardisken ender mot baren er det en usynlig mur. Ingen del av kroppen din har noe innenfor der å gjøre, under noen som helst omstendighet. Å strekke seg over bardisken for å hente et glass ekstra, sette fra deg øllen mens du går ut for å røyke, skifte musikk på PC-en, skru opp volumet på musikken, skru ned volumet på musikken, plukke opp mynter du mistet innenfor baren, hente tørkepapir, pelle bartenderen i nesa - ingenting av dette er greit. Spør bartenderen om et ekstra glass, spør bartenderen om h*n kan oppbevare øllen din, spør bartenderen om h*n kan sette på en låt - og godta det om du får nei, spør bartenderen om volumet på musikken kan reguleres - og godta det om du får nei... I det hele tatt - spør bartenderen!

Dette er Andreea, min nydelige kollega på Cacadou i Oslo.
Vil du se henne smile? Ikke gjør feilene beskrevet i dette innlegget!
(Foto: Henrik Manfredo)


Synes du noe mangler? Fortvil ikke! Klikk her for del 2!






Kommentarer

  1. Nr 1 er ganske bullshit. På mange steder der det er fullpakket er det ikke alltid bartenderen legger merke til deg. Det er bare å glemme folkeskikk og være høflig. Fordi venter du stille på sidelinjen kommer drita rita og steller seg ganske synlig vedsiden av deg og får bestille før deg, selv om du var først. Dette skjer som regel 3-4 ganger til du blir lagt merke til. Og på disse stedene som har ganske mange gjester, er det ofte bartenderen ikke er blid. Så plystring og knipsing har dere gjort dere fortjent til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mulig du drar på steder der bartenderne ikke er så godt trent eller mangler erfaring, eller kanskje du rett og slett blir dyttet bakover fordi du er en kjip gjest? Det kan jeg ikke svare på, Anonym. Men plystrer du eller knipser du på meg, så BLIR du plassert lenger bak i køen.

      Forøvrig kan jeg nevne at når man står i en bar og tar 3-4 bestillinger på en gang, så er man stort sett ganske konsentrert om jobben. At bartenderen ikke smiler betyr ikke nødvendigvis at h*n er sur, bare at h*n er konsentrert.

      Holdningen din om at vi fortjener knipsing eller plystring avslører at du kanskje er den gjesten vi egentlig godt kunne klart oss uten...

      Slett

Legg inn en kommentar

Innlegg administreres pga økning av spam.

Populære innlegg